Versterk je immuunsysteem met 7 OERprikkels


Birgit Timmers Kohlmann leefstijslcoach trainer speker vitaliteitcoach boekel uden veghel

 

  • Het nut van OERprikkels
  • 7 OERprikkels om je immuunsysteem te versterken
  • Birgit's eigen ervaring

Dat en meer en deze blog van leefstijl- en vitaliteitscoach Birgit.



What doesn't kill you makes you stronger

oermens oergezond oersterk evolutie

"Wat je niet doodt, maakt je sterker" Die uitspraak kennen we allemaal wel. Maar wist je dat hier daadwerkelijk een belangrijke sleutel in zit naar een gezonder en vitaal leven?

We leven tegenwoordig met veel comfort. Eten en drinken is altijd binnen handbereik. De  temperatuur  in onze woning is grotendeels het hele jaar stabiel en aangenaam. We hebben auto's, liften, roltrappen, soms zelfs robot grasmaaiers en stofzuigers. En vele van ons hebben een zittend beroep.

Lekker makkelijk toch al dat comfort zul je misschien denken?


Ja ik en mijn luie oerbrein houden ook van energie besparen en comfort. Maar laat dit nu net niet gezond zijn op korte en lange termijn. Ons gehaaste en digitale leven doet ook nog een stevige duit in het zakje. We hebben massaal last van chronische stress. Kijk maar eens om je heen, hoe 'gezond' zijn wij Nederlanders echt? Door alle comfort aan de ene kant en alle tegennatuurlijke sluimerende stress aan de ander zijde, werkt ons immuunsysteem niet optimaal en zitten we nu in een vitaliteitscrisis...

Het nut van OERprikkels

Alle prikkels die in de oertijd bijna dagelijks aanwezig waren blijken vandaag de dag in ons voordeel te werken en ons immuunsysteem te versterken. Prikkels uit de oertijd, ook wel hormetische prikkels genoemd, lokken acute stress uit in ons lijf. Acute, kortdurende stress heft chronische stress in ons lijf op en daagt ons lijf en immuunsysteem uit om optimaal te presteren. Vroeger was de kans groot dat je bij een te lang aanhoudende oerprikkel (honger, dorst etc.) het loodje legde. Tegenwoordig sterven we in het westen niet aan oerprikkels maar aan het gebrek eraan en aan de overvloed van comfort. Anno nu, zijn kortdurende oerprikkels, heel gezond dus!  Voorbeelden van dergelijke oerprikkels zijn:

- honger & dorst

- hitte & kou

- veel bewegen bij daglicht

- met pieken heel actief bewegen bij daglicht

- variatie & uitdaging

- ontspannen & rusten als basis behoefte op orde zijn

welvaartziekten metaboolsyndroom doodsoorzaken vroeger nu

OERprikkels toepassen anno nu

Nu hoor ik je denken: “hoe dan & ja maar…”

“Mijn kraan geeft altijd drinkwater en mijn koelkast is altijd gevuld, zo niet dan ga ik naar de winkel of bestel online. Ik loop iedere dag braaf 10.000 stappen onder lichte dwang van mijn slimme horloge en/ of die slimme app. Ik sport 1x per week en in de avond kijk ik een Neflix serie. Ik tik van bovenstaande lijstje dus wel een paar elementen aan, toch?”

Geloof me op mijn bruin/groene ogen dat dit een mooie eerste stap is voor basis onderhoud, maar helaas niet voldoende uitdaging biedt voor je immuunsysteem om het écht te versterken. Hier geld echt het ‘what doesn’t kill you’ principe. De prikkel moet dermate heftig zijn dat hij als gevaarlijk/ uitdagend gezien wordt door je lijf. Niet dodelijk dus maar wel versterkend. Vertrouw erop dat je lijf dit aan kan, jullie zijn een team met één en hetzelfde doel: overleven. Hieronder voorbeelden van interventies die je, om je immuunsysteem uit te dagen, kunt toepassen.

7 OERprikkels die je immuunsysteem versterken

  1. creëer honger, eet minder vaak (max 2 tot 3 eetmomenten per dag) en daag jezelf eens uit om bijv. intermittent fasting te proberen
  2. creëer dorst, drink niet de hele dag door slokjes maar drink als je dorst hebt net zo lang water tot je echt verzadigd bent (bulkdrinken)
  3. pas koude training toe, bijv. door in de ochtend een ijskoude douche te nemen of op blote voeten door nat gras te lopen bij koud weer of voor de meer geoefende kou-daredevils ga in een ijsbad of zwem in natuurwater bij koud weer
  4. maak af en toe gebruik van een hitte prikkel van min. 80°C zoals een sauna en laat je lijf zelf daarna op natuurlijke wijze afkoelen (dus dan juist géén koude prikkel)
  5. pas ademhalingsoefeningen toe waarbij er gecontroleerd een tekort of teveel aan CO2  en zuurstof ontstaat, hypercapnia en hypoxia (enige ervaring met ademoefeningen of begeleiding is raadzaam)  
  6. beweging; daag jezelf uit om wekelijks duurtraining toe te passen, maak een héle lange wandeling of fietstocht, daag jezelf uit om wekelijks krachttraining toe te passen, en als laatste zorg dat je iedere dag een keer flink buiten adem raakt en je hartslag flink omhoog gaat, bijv. door jumping jacks een sprintje of de trap een paar keer in hoog tempo op en af te rennen, meer beweeg inspiratie vind je hier
  7. ontspan en ontstress meerdere keren per dag, zorg ervoor dat je niet de hele tijd 'aan' staat, denk hierbij aan bijv. wandelen, telefoon uit, yin-yoga, een meditatie of gewoon even 10 minuten door het raam naar buiten staren
symptomen burnout burn-out signalen stoomketel stoom druk stress
Birgit in een ijsbad tijdens Wim Hof training, okt '18
koude training whm wim hof ijsbad oersterk
Birgit in natuurwater op een frisse herfstdag, nov '20

practise what you preach

Als leefstijl- en vitaliteitscoach is het voor mij ook, net als voor zovele anderen, verleidelijk om te vaak een teveel aan comfort toe te laten in mijn leven. Af en toe een flinke reset in mijn immuunsysteem en mindset, is dan ook iets dat ik graag opzoek. Onlangs ben ik mee geweest op een intermittent living week. Waar alle OERprikkels op therapeutische wijze, onder begeleiding van o.a. een leefstijlarts, flink aan bod kwamen. In het filmpje mijn persoonlijke bevindingen van die week.

Meer info over deze intermittent living week of de dagtrainingen die ik zelf volg vind je hier.



Heb jij behoefte aan een helpende hand van iemand die vanuit eigen ervaring weet hoe je écht gezonder en vitaler wordt?

Laat mij je helpen met de eerste stap in de goede richting met gratis tips of een gratis behartigingsgesprek; dit is een sessie (live of online) van 30 minuten waarin jij een beter beeld krijgt wat je écht wilt en nodig hebt.

coach leefstijlcoach vitaliteitscoach gli balans stressmanagement coachtraject coaching lichaam

Reactie schrijven

Commentaren: 0