Goed slapen is minstens zo belangrijk als gezond eten


░W░I░S░T░ ░J░E░ ░D░A░T░

Birgit Timmers Kohlmann leefstijslcoach trainer speker vitaliteitcoach boekel uden veghel

 

  • Schermgebruik in de avond verstoort je nachtrust
  • Tips voor een betere nachtrust

Dat en meer en deze blog van leefstijl- en vitaliteitscoach Birgit.

gratis tips leefstijl burn-out energie rust balans checklist burnout


Schermgebruik in de avond verstoort je nachtrust

slaapproblemen oorzaak gevolg nachtrust melatonine cortisol slapen

Wist je dat ons slaaphormoon melatonine langzaam wordt aangemaakt als het donker wordt?
Je kunt je voorstellen dat als jij vlak voordat je naar bed gaat nog schermen van dichtbij hebt gebruikt (mobiel, tablet, pc) er veel lichtval in je ogen is. Je brein en hormoonsysteem raken daardoor in de war. Is het nu wel of niet donker en tijd om slaaphormoon aan te maken?


Sowieso zorgt het gebruik van social media, mailbox, WhatsApp etc in de avond ervoor dat ons brein nog te lang actief in de dagstand blijft en zich nauwelijks klaar maakt voor de nachtrust. En die nachtrust is nu juist o zo belangrijk voor herstel op celniveau. Gedurende de nacht houdt je lijf o.a. een grote schoonmaak: kwaadaardige cellen (die we iedere dag opnieuw aanmaken) worden opgeruimd. Er gebeurd van alles in ons bijzondere lijf waar we ons nauwelijks van bewust zijn. Je verwerkt hetgeen je hebt meegemaakt en je stresshormoon bouwt af. En we weten allemaal dat als je een poosje niet schoonmaakt ‘vuil’ zich gaat ophopen…

Het blauwe licht in onze schermen zorgt er dus voor dat de aanmaak van melatonine telkens onderbroken wordt, je bouwt hierdoor een te lage slaaphormoon spiegel op. Gevolg: je bioritme raakt ontregelt. Je slaap slecht in en/of je slaapt slecht door. En wat gebeurd er hoogstwaarschijnlijk als jij wakker ligt? Dan komen je gedachten op gang… En vaak zijn die niet relevant (dingen voor op je to-do lijstje) of zelfs negatief getint (piekeren rondom financiën, werkdruk, relatie etc).

’s Ochtends wordt je daardoor niet uitgerust wakker. Waardoor je sneller prikkelbaar bent gedurende de dag. Een negatieve spiraal is zo snel op gang gebracht. Zonde!

tip leefstijl slapen slaapproblemen blauwlicht scherm filter

Tips voor een betere nachtrust

  • Activeer of installeer een blauwlicht filter op je telefoon, pc en tablet
    (je scherm laat enkel nog de warme rode tinten door, die verstoren de melatonine aanmaak minder)
  • Probeer in de avond je telefoon zo min mogelijk te gebruiken, leg hem uit het zicht, dan kom je minder in de verleiding
  • Leg pen en papier op je nachtkastje, ben je wakker en komt er een gedachte in je op? Schrijf deze dan van je af.

Slaap lekker vanavond!


wees de baas over je balans

energiebalans balans op maken balansmodel burnout burn-out stress 5d

Wil je een goede persoonlijke balans, dan is het van belang dat je aan alle dimensies in dit balansmodel blijft werken.

  • IQ:  gedachten, overtuigingen, veerkracht, visie
  • EQ: emoties, gevoelens, relaties, communicatie
  • FQ: voeding, beweging, ontspanning, slapen
  • SQ: identiteit, zingeving, kernwaarden, missie
  • PQ: pro-activiteit, motivatie, daadkracht, prioriteiten
  • ...:  overige zaken zoals bijv. je financiële situatie


Heb jij behoefte aan een helpende hand van iemand die dagelijks werkt met mensen die op zoek zijn naar aanpassingen in hun leefstijl om weer gezonder en vitaler te worden?

 

Laat mij je helpen met de eerste stap in de goede richting met gratis tips of een gratis behartigingsgesprek; dit is een (skype) sessie van 30 minuten waarin jij een beter beeld krijgt wat je écht wilt en nodig hebt.

coach leefstijlcoach vitaliteitscoach gli balans stressmanagement coachtraject coaching lichaam

Reactie schrijven

Commentaren: 0