Negatieve gedachten? Praat lief tegen jezelf!


░W░I░S░T░ ░J░E░ ░D░A░T░

Birgit Timmers Kohlmann leefstijslcoach trainer speker vitaliteitcoach boekel uden veghel

 

  • Harde cijfers rondom onze gedachten
  • Neuroverbindingen; je wordt wat je denkt
  • Gratis tips voor een positievere mindset

Dat en meer en deze blog van leefstijl- en vitaliteitscoach Birgit.

gratis tips leefstijl burn-out energie rust balans checklist burnout


Negatieve gedachten? Praat lief tegen jezelf!

mindset gedachten denken piekeren positief negatief overtuigingen omdennken

Wist je dat 95% van je gedachten iedere dag terugkeren? Wat je vandaag denkt, heb je gisteren ook al de revue laten passeren en ga je morgen waarschijnlijk ook weer doen. En wist je dat van jouw +/- 60.000 dagelijkse gedachten ook nog eens het merendeel negatief getint is? En over jezelf en je eigen leven gaat? ‘Ik ben niet goed genoeg’ of ‘Ik mopper teveel tegen mijn kinderen/ partner’ of ‘ik ben te zwaar’ etc.

Dit zijn harde cijfers, vooral als je je bedenkt dat onze gedachten voor een groot gedeelte verantwoordelijk zijn voor ons gevoel. Het is in verreweg de meeste gevallen namelijk niet een gebeurtenis die ons een negatief gevoel geeft, maar de gedachten die wij aan een gebeurtenis koppelen.


Oefening baart kunst

Je kunt je vast wel voorstellen dat zo’n negatieve innerlijke stem niet erg helpend is…

Boeddha heeft daar deze mooie uitspraak over gedaan:

“Het is voor ons belangrijk om goede gedachten te hebben, want wij worden wat wij denken”

 

Gelukkig kun je je gedachten veranderen. Je kunt leren naar je gedachten te kijken in plaats van vanuit je gedachten. Je kunt afstand nemen van je gedachten en ze kritisch onderzoeken. Dit soort nieuw gedrag gaat niet vanzelf, maar oefening baart kunst. Je hersenen en je geest (mindset) zijn gelukkig flexibel. Neurowetenschappers tonen al jaren aan dat je jezelf kunt herprogrammeren. Door elke dag te oefenen met positief praten tegen jezelf (zoals je dat ook  tegen een vriend/ dierbare zou doen) kun je krachtige, positieve neuroverbindingen laten groeien. Zo zullen die nieuwe verbindingen je nieuwe gedrag en uiteindelijk je nieuwe, positieve persoonlijkheid worden. Als je belemmerende gewoontes en patronen weet te vervangen door nieuwe positieve gedachten en overtuigingen, zul je succesvoller zijn in de dingen die je doet en kun je je leven meer en meer inrichten zoals jij dat wilt. ‘ik ben goed genoeg’ of ‘ik heb gemopperd tegen mijn kinderen, dat is menselijk, ik pak de draad nu weer op’ etc.

 

Je innerlijke stem

In mijn coaching sessies vraag ik regelmatig aan mijn klant:

“Wat zou je zeggen tegen je beste vriend/in als hij je hierover om advies vroeg?”

 Ja, je zou misschien kritisch zijn over hun gedrag en dit met respect terugkoppelen, maar je zou ze niet afkatten met een negatieve toon. Dan hou je immers weinig vriendschappen over. Probeer eens tegen jezelf te praten zoals je dat tegen je beste vriend/in zou doen. Dat voelt toch veel fijner?

tip leefstijl mindset zelfliefde zelfzorg innerlijke stem criticus

Tips voor een positieve mindset

  • wees lief voor jezelf, praat tegen jezelf zoals je dat tegen je beste vriend/in zou doen
  • onderzoek je gedachten, zijn we wel echt waar?
  • besef dat je problemen kunt hebben en toch positief kunt zijn, jij bent niet je probleem
  • heb je negatieve gedachten, straf jezelf dan niet, positief leren denken is een proces
  • besef dat falen en fouten maken bij het leven horen, ze zijn nodig om te groeien

Daag jezelf uit, verander je innerlijke stem! Kun je hierbij wel wat extra hulp gebruiken? Vraag dan mijn gratis oefening aan of bel me voor een gratis behartigingsgesprek.

Succes!

 


wees de baas over je balans

energiebalans balans op maken balansmodel burnout burn-out stress 5d

Wil je een goede persoonlijke balans, dan is het van belang dat je aan alle dimensies in dit balansmodel blijft werken.

  • IQ:  gedachten, overtuigingen, veerkracht, visie
  • EQ: emoties, gevoelens, relaties, communicatie
  • FQ: voeding, beweging, ontspanning, slapen
  • SQ: identiteit, zingeving, kernwaarden, missie
  • PQ: pro-activiteit, motivatie, daadkracht, prioriteiten
  • ...:  overige zaken zoals bijv. je financiële situatie


Heb jij behoefte aan een helpende hand van iemand die dagelijks werkt met mensen die op zoek zijn naar aanpassingen in hun leefstijl om weer gezonder en vitaler te worden?

 

Laat mij je helpen met de eerste stap in de goede richting met gratis tips of een gratis behartigingsgesprek; dit is een (skype) sessie van 30 minuten waarin jij een beter beeld krijgt wat je écht wilt en nodig hebt.

coach leefstijlcoach vitaliteitscoach gli balans stressmanagement coachtraject coaching lichaam

Reactie schrijven

Commentaren: 0